20 مه 2022 - تیمی از محققان چندین موسسه در چین دریافتند که غلظت پایین یک متابولیت خاص در بیماران دیابتی ممکن است توضیح دهد که چرا آنها بیشتر در معرض علائم کووید هستند. این گروه در مقاله خود که در مجله ی Nature Metabolism منتشر شده است، کار خود در جستجو و مقایسه متابولیت ها در افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت و سپس نحوه آزمایش سلول های انکوبه شده از این افراد با متابولیتهای مذکور و قرار گرفتن در برابر عفونتSARS-CoV-2 ، و آنچه که از انجام این تحقیقات دریافته اند، را شرح دادند.

اندکی پس از شروع همه گیری جهانی، پزشکان متوجه شدند که برخی از افراد در هنگام ابتلا به کووید، علائم شدیدتری را نشان می دهند و یکی از این گروه ها، افراد دیابتی بودند. در این تحقیق جدید، محققان معتقدند آنچه را که دلیل محتمل این موضوع می باشد، یافته اند.

محققان برای اینکه بفهمند چرا دیابتی ها بیشتر در معرض ابتلا به کووید هستند، به دنبال متابولیت هایی گشتند که بین افراد مبتلا به دیابت و بدون دیابت متفاوت بود. با انجام این کار، آنها 484 متابولیت متفاوت را یافتند که از این تعداد 222 مورد به صورت مصنوعی ساخته شده اند و به صورت تجاری توزیع می شوند(در داروها). محققان نمونه هایی از تمام 222 متابولیت را انکوبه کردند و سپس آنها را در معرض نمونه هایی از ویروسSARS-CoV-2 ، قرار دادند.

آنها اشاره کردند که کاهش توانایی ویروس برای آلوده کردن سلول‌ها، نشان می دهد که ویروس در عوض به متابولیت موجود در محیط کشت متصل شده است. بر این اساس تعداد متابولیت ها به هفت مورد کاهش یافت و آزمایشات بیشتر نشان داد که تنها یک متابولیت به نام 1,5-Anhydroglucitol که بطور اختصاری به آن 1,5-AG می گویند، به ویروس متصل شده و توانایی آن را برای آلوده کردن سلولها در محیط کشت کاهش می دهد. محققان خاطرنشان کردند که وقتی این ماده در بدن تولید می شود، در کلیه ها فیلتر شده و دوباره جذب خون می شود. اما در افراد مبتلا به دیابت، بازجذب این ماده در کلیه ها به خوبی صورت نمی گیرد و بنابراین 1,5-AG، از طریق ادرار دفع می شود، به این معنی که میزان آن در خون کمتر است.

در آزمایش نرخ عفونت سلول‌های مخلوط شده با 1,5-AG، محققان بار عفونت ویروسی بیشتری را در مواردی که سطوح 1,5-AG پایین‌تر بود، یافتند. آنها همچنین دریافتند که افزودن مصنوعی سرم های حاوی 1,5-AGبه مخلوطی از سلولها، منجر به کاهش سطوح بار ویروسی می شود. محققان همچنین به موش های مدل دیابت، سرم حاوی 1,5-AGداده و دریافتند که انجام این کار باعث کاهش بار ویروسی پس از عفونت می شود.

محققان گفتند این کار نشان می‌دهد که سطوح پایین‌تر 1,5-AG، در بیماران دیابتی دلیلی است که آنها نسبت به علائم SARS-CoV-2 حساس‌تر هستند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا دادن سرم حاوی 1,5-AGبه چنین بیمارانی می‌تواند علائم آنها را کاهش دهد، باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-specific-metabolite-diabetics-susceptible-covid.html